Panama Kanaal Check!!

Posted on Mar 5, 2017
Panama Kanaal Check!!

Vrijdag 3 maart en zaterdag 4 maart zijn de dagen dat ik voor het eerst van mn leven het Panamakanaal door gevaren ben. Wat een belevenis!! Dit is voor een zeiler toch wel 1 van de toppers op het lijstje van wat je ooit een keer gedaan zou willen hebben. Nu was het voor mij toch nog vrij onverwachts dat ik deze mogelijkheid kreeg. Het project ‘Duurzaamjacht’ heeft nl wat vertraging opgelopen, waardoor ik in dit geval aan de goede kant, Caribische zee aan boord stap en daardoor de kanaaltour moet maken om bij de Pacific te komen. Lucky me!! Aangezien je 4 line handlers aan boord moet hebben, buiten de schipper om, konden Peter (schipper van de YA, project duurzaamheidsjacht) en ik al een keer mee aan boord bij anderen. Mooie oefening en fijn om te weten hoe het in zn werk gaat voor als we met de YA door de sluizen gaan.

Even een stukje geschiedenis:
De bouw van het kanaal (1906-1914) kostte het bedrag van 375 miljoen dollar. Per mijl (1,6 km) verloren ongeveer 500 arbeiders hun leven – een onvoorstelbaar aantal.
In de Amerikaanse aanpak vielen 5609 slachtoffers, nadat de Franse poging al 20.000 levens had gekost. Aan het kanaal hadden 40.000 arbeiders gewerkt.

Een schip dat vanaf de kant van de Atlantische Oceaan het kanaal nadert komt als eerste door de Gatún-sluizen (3 trappen) en vaart daarna door het meer. Na de bijna 38 km lange overtocht van het meer komt het schip bij de Pedro Miguel-sluizen. Bij de Pedro Miguel-sluizen (1 trap) wordt het schip neergelaten in het kleine Miraflores-meer. Na de overtocht over het Miraflores-meer komt het schip bij de Miraflores-sluizen. Daar wordt het schip in twee trappen neergelaten in de grote oceaan.

Iedere sluis heeft een hoogteverschil van 32voet, meter of 10, 97voet bij elkaar, rond de 30m.

17038464_184336835388873_805197219008816750_o

Het is bizar om met je kleine scheepje (42 voet, ongeveer 13m) tussen die grote containerschepen en cruiseschepen te varen en ermee in de sluizen te liggen. We gingen met 3 zeilschepen door de sluizen. Met een frans schip en een Duits schip. Voordat je de sluizen doorvaart komt een een local aan boord, die alle aanwijzingen geeft. Je huurt extra lijnen en extra dikke venders. Voordat je de sluis invaart koppelen de zeilschepen zich aan elkaar. Vanaf de kant wordt een monkey fist/apenvuist gegooid, een bolletje aan een touw. Die moet bevestigd worden aan de dikke blauwe lijnen. Iemand aan boord begeleid de blauwe lijn en vanaf de kant lopen an beide kanten 2 mannetjes mee, tot je goed in de sluis ligt. En zo ook weer de sluis uit. Je overnacht na de eerste helft (3 trappen omhoog) op het Miraflora meer. De volgende dag is het vroeg opstaan. Het is een beetje jammer dat je om 6 uur klaar moet staan omdat er een local aan boord komt. Die dan vervolgens om 9 uur pas echt aan boord komt! Maar ja, aanpassen maar. Dan vaar je door het meer en het kanaal naar de volgende sluis.Intussen kijk je je ogen uit naar alle gigantische schepen, die vlak langs varen. En het meer is een fantastisch natuurgebied, met veel mooie groene eilandjes en veel krokodillen schijnt. Maar die hebben we niet gezien. Aan de andere kant ga je 3 lagen naar beneden, die sluizen liggen uit elkaar. En ben je daar doorheen, dan is het tijd voor champagne! We did it! Het mooie is dat ik 12 maart opnieuw deze belevenis mag meemaken! Lucky me! 🙂

Leave a Reply